Voorkomen dat de Explanimation Bekender Wordt dan het Product

05/11/2014
Animatiebureau Animotus

Hoe te Voorkomen dat de Explanimation Bekender Wordt dan het Product

Een probleem wat te vaak voorkomt, is dat de explanimation bekender wordt dan het product zelf. Een bekend voorbeeld is het ‘Goeiemoggel’ reclamefilmpje van KPN. Een veelgehoorde kritiek van andere reclamemakers was dat, hoewel het filmpje immens populair was, de meeste mensen nog steeds niet wisten wat een ‘dongel’ was. Een buitenlands voorbeeld is de ‘Nope, Chuck Testa’ commercial van een taxidermist in de V.S. Deze video en slagzin zijn de hele wereld overgegaan en werden een internetmeme. De meeste mensen hadden echter geen idee wie of wat Chuck Testa was.

Stel het product centraal

De fout die het KPN-filmpje maakte, was dat het eigenlijke product alleen maar op de achtergrond speelde, met slechts heel weinig tijd in beeld aan het eind van het filmpje. De kijkers aandacht ging dus naar de acteurs en de humor, niet naar de daadwerkelijke boodschap. Voorkom dit door het product vanaf het eerste moment centraal te stellen. Door het product centraal te stellen, in plaats van humor, is dat wat de kijker zich herrinnerd. Humor kan nog steeds een plek hebben in de explanimation, maar het moet niet het belangrijkste deel zijn.

Slogans in de explanimation

We gaan ergens anders dieper in op slogans ,dus hier houden we het kort, maar dit deel mocht niet ontbreken. Een sterke slogan rond het product helpt mensen het product te onthouden. Dit is waar het ‘Nope, Chuck Testa’ filmpje de fout in ging. De slogan hier was “Nope, Chuck Testa” . Dit werd gezegd terwijl een opgezet dier werd laten zien met de vraag of de kijker dacht dat het een levend dier was. Het antwoord was dan ‘nope, chuck testa’ om aan te geven dat het eigenlijk een door Chuck Testa opgezet dier was. De slogan was kort en krachtig, maar zonder de context is het niet direct te binden aan het product. Dit is dus niet de manier om mensen het product te laten onthouden.

Een viral video kan een product of bedrijf een enorme boost geven, en met de stappen hierboven, is de kans op een succesvolle conversie een stuk groter.