Komische of Serieuze Explanimation; wat is beter?

23/10/2014
Animatiebureau Animotus

Komische of Serieuze Explanimation; wat is beter?

Komedie wordt veel gebruikt in reclame, animatie en andere media. Het trekt mensen naar je filmpje en houdt de aandacht beter vast. Maar werkt komedie ook echt beter voor explanimation dan een serieuze aanpak?

Komedie en Koopgedrag

Van januari 2011 tot en met maart 2012 heeft advertentietester Ace Metrix een groot onderzoek gedaan onder de 6.500 tv-reclames die in die periode werden uitgezonden in de VS. Een testgroep van meer dan 500 mensen werd gevraagd om tv-reclames te beoordelen. De resultaten werden toen vergeleken met koopgedrag. Het onderzoek wees uit dat, kort gezegd, een grappige reclame niet beter verkocht dan een serieuze. Mensen keken aandachtiger en langer naar de reclame, maar werden niet meer geprikkeld tot kopen dan door een serieuze reclame. Sommige reclames die grappig bedoeld waren werden zelfs als ergerlijk ervaren, wat een averechts effect kan hebben. Humor hielp alleen bij reclames die verder ook goed in elkaar zaten qua informatie en relevantie. Het ligt voor de hand dat bij explanimation dezelfde regels gelden.

Komedie en Duidelijkheid

Bij komedie moet ervoor gewaakt worden dat de duidelijkheid van de explanimation niet verloren gaat. Een explanimation heeft als doel iets uit te leggen en interesse te wekken in het product of concept. Als dit doel wordt overschaduwd door komedie is het resultaat misschien wel hilarisch, maar niet effectief. Een bekend voorbeeld is de KPN-reclame uit 2007 ‘Goeiemoggel’. Veel mensen herinneren zich deze reclame, en weten vaak ook nog wel dat het ging over Willem de Vriep, Vistransploft. Mensen herinneren zich echter niet dat het een reclame was voor de dongel van KPN. Laat staan dat mensen nog weten wat een dongel ís.

Kort gezegd kan humor, als het op de juiste manier gebruikt wordt, een positief effect hebben op de explanimation. Mensen kijken er vaker naar, besteden er meer aandacht aan en raken minder geërgerd. Men moet echter wel voorzichtig zijn met humor en het moet niet het inhoudelijke deel van de explanimation overschaduwen. De vuistregel is dus: Lach, maar geniet met mate.