Explanimation: 4 Veelgemaakte fouten

16/10/2014
Animatiebureau Animotus

Explanimation: 4 Veelgemaakte fouten

1. De Gebaande Paden

Veel videomakers, en explanimationmakers al helemaal, zijn doodsbang om van het pad af te gaan. Als je het bos in gaat, eet de wolf je immers op! Toch is het nodig om avontuurlijk te zijn. Ga daar waar niemand eerder is gegaan. Geen enkele echt populaire video, reclame of explanimation blijft binnen de gebaande paden. Zeker, ze zijn niet allemaal revolutionair, en dat hoeft ook niet (hoewel het wel helpt) maar het is altijd iets wat nog niet eerder op die manier is gedaan.

2. Interesse van het Publiek

Veel mensen denken dat het publiek, of in ieder geval de persoon die de explanimation aanklikt, geïnteresseerd is in wat ze te zeggen hebben. Helaas is dat niet waar. Veel mensen die bij explanimation videos komen over een product dat ze nog niet kennen, doen dat terwijl ze willekeurig rondklikken op het internet. Als ze dan een explanimation aanklikken, beslissen ze binnen enkele seconden of het de moeite waard is, en of het product misschien interessant is. Maak de explanimation dus meteen interessant en grijp de aandacht van het publiek vanaf de eerste seconde.

3. Voorbeelden en Verhalen

Een explanimation dient om uit te leggen en mensen geïnteresseerd te maken. Als er dus geen voorbeeld van gebruik, of verhalen over het gebruik in de explanimation komen, is dat een gemiste kans. Het komt vaak voor dat een explanimation alleen maar de verschillende opties en functies laat zien, zonder echt uit te leggen wat de toegevoegde waarde hiervan is. Dat bindt mensen dus niet direct aan het product.

4. Geen Duidelijk Doel Stellen

Als de maker van een explanimation niet duidelijk weet wat het doel is van de explanimation, slaat deze de plank altijd mis. Vaak proberen bedrijven in één explanimation alle aspecten van hun bedrijf en producten uit te leggen. Dat maakt de explanimation alleen maar lang en onoverzichtelijk. Kies er in plaats daarvan voor om één aspect van een bedrijf, of één enkel product te behandelen. Zo kan een kortere explanimation toch duidelijk ingaan op wat er verteld moet worden zonder dat het langdradig of verwarrend wordt.