Een Goede Thumbnail voor Explanimation

14/10/2014
Animatiebureau Animotus

Een Goede Thumbnail voor Explanimation

Een thumbnail is het plaatje dat bij een video staat in de resultatenpagina van een zoekmachine zoals Youtube of Google. Dit is dus, samen met de titel, het eerste wat een kijker ziet. Dus hoe maak je een thumbnail die mensen naar binnen trekt? In dit artikel geven we je een paar tips.

Explanimation op Youtube

Op Youtube kunnen alleen partners een thumbnail instellen. Om youtube partner te kunnen worden moet een account al een aantal filmpjes hebben, met een significant aantal ‘views’. Zonder partner te zijn kan het helpen om de thumbnail in de explanimation zelf op te nemen, gezien Youtube de uploader laat kiezen uit afbeeldingen uit de video om als thumbnail te gebruiken.

Clickbait Thumbnails

Clickbait betekend letterlijk ‘klikaas’ en is precies hoe het klinkt: het is aas om mensen aan te trekken om op ergens op te klikken. Clickbait kan bijzonder goed werken om mensen naar de explanimation te trekken, maar moet goed gebruikt worden. Als een thumbnail niks te maken heeft met de explanimation zelf, raken mensen geërgerd, krijgen ze slechte associaties met het merk/product en zullen ze de explanimation niet afkijken. Probeer dus een aanlokkelijk plaatje te gebruiken, dat een echte relatie heeft met de explanimation.

Tekst in Thumbnails

Tekst kan helpen om mensen naar de explanimation te trekken. Zet er echter niet gewoon de titel in de thumbnail, want dat is al de titel. Twee keer dezelfde tekst is zonde van de ruimte en een gemiste kans. 1-3 regels tekst in een goed leesbaar en opvallend lettertype kan helpen om mensen te laten klikken, maar bedenk wel dat een thumbnail een klein plaatje is, en er dus geen ruimte is voor hele essays.

Met deze tips hebben we je hopelijk op het goede pad gezet. Voor vragen kan je altijd contact opnemen! Een thumbnail is, samen met de titel, hetgene wat mensen naar de explanimation trekt, dus besteed hier goed aandacht aan, kijk eens wat de concurrentie doet en hoe dat beter kan, en trek duizenden kijkers naar de explanimation!