WrappIDup, Paardekoper animatie video

27/11/2015
Animatiebureau Animotus

Het project
Verpakkingsideeën worden werkelijkheid met WrappIDup. Van elk idee, globaal of concreet, maken ze een nieuw verpakkingsproduct. Daarom noemen ze WrappIDup ook wel de ‘ideeënfabriek’. WrappIDup produceert een eigentijdse kijk op verpakkingen en levert creatief maatwerk. Hierbij richten zij zich op de pijlers: inspireren, ontwerpen en inpakken. Binnen deze pijlers onderscheiden ze verschillende producten en diensten, die bijdragen aan de positionering van een bedrijf en/of merk via de verpakking. Om dit concept uitgelegd te hebben, willen ze gebruik maken van een animatie video.

Doel 
WrappIDup is een initiatief van Paardekoper, een vooraanstaand bedrijf in de verpakkingsindustrie. Zij zetten hun verpakkingsexpertise in en hebben WrappIDup opgericht om klanten te helpen met het design van hun verpakkingen. Het doel van de animatievideo voor WrappIDup is om op een leuke manier de kijker enthousiast te maken over het concept en klanten in de verpakkingsindustrie te overtuigen hun verpakking te laten ontwikkelen door WrappIDup.

Stap 1: Script
We starten met het opstellen van een script, waarmee we in korte tijd de belangrijkste informatie vertellen en waarmee we de kijker geboeid houden tijdens het kijken. Het belangrijkste is dat het script een goedlopende, vlotte tekst is, wat optimaal kan worden ingesproken.

Stap 2: Scenario
In het scenario beschrijven we per scene, wat we gaan zien in de video. Het is belangrijk dat het scenario goed aansluit bij het script, het een moet het ander versterken. Samen met de klant hebben wij het scenario geoptimaliseerd, zodat we alle ideeën konden meenemen en uiteindelijk tot een strak scenario zijn gekomen.

Stap 3: Storyboard in schets
Vervolgens zijn we gestart met schetsen. Dit storyboard laat in potloodschets, scene voor scene, zien wat we in het scenario bedacht hebben. Met de schetsen kunnen we de ideeën visualiseren om er zeker van te zijn dat we op een lijn zitten met WrappIDup. Uiteraard geven wij de klant de gelegenheid feedback te geven bij iedere stap in de ontwikkeling van de animatievideo, dus ook bij de schetsen. Onderstaand een aantal van de schetsen van de video:

Wrappidup animatie video

Stap 4: Storyboard in kleur en stijl
Het storyboard in kleur zal worden ontwikkeld in de door de klant gekozen stijl. Dit is de stijl zoals deze ook in de uiteindelijke video zichtbaar is, alleen nog zonder beweging en geluid. De klant heeft de keuze uit veel verschillende stijlen, waardoor we zeker weten dat de stijl goed aansluit bij de wensen van de klant. Onderstaand een deel van het storyboard in kleur en stijl:

Wrappidup animatie video

Stap 5: Voice-over
De voice-over moet vlot spreken, maar wel helder en duidelijk de boodschap overbrengen. Er werd gekozen voor een actief sprekende vrouwenstem als voice-over. De voice-over en de beelden sluiten erg goed bij elkaar aan, waardoor de video een eenheid vormt en de boodschap nog eens extra versterkt wordt.

Stap 6: Video ontwikkeling
Het is tijd om de uiteindelijke video te gaan ontwikkelen. Er komt nu beweging, geluid en muziek in, het storyboard begint echt te leven. WrappIDup was erg blij met het eindresultaat. Zij kunnen de video inzetten als video pitch ter ondersteuning van hun crowdfund project.