Wat is de Beste Titel voor een Uitleg animatie?

03/11/2015
Animatiebureau Animotus

Vaak is een titel het onderdeel van de uitleg animatie wat het minste aandacht krijgt. De titel wordt meestal snel genoteerd voor het daadwerkelijke schrijf- en ontwikkelwerk begint. Soms is de titel zelfs al bekend voordat de opdracht tot het maken van de uitleg animatie is toegekend! De titel is echter een van de belangrijkste onderdelen van de zoekmachineoptimalisatie (ook wel ‘SEO’) van een uitleg animatie. Veel websites zoals Youtube, Blip, Dailymotion en Vimeo gebruiken de titel van de uitleg animatie ook als SEO meta-titel. Dat houdt in dat in de zoekmachineresultaten de titel groot getoond wordt. Een pakkende titel is dus belangrijk, want dat is het eerste wat de zoeker ziet. Hieronder staat de website van Animotus zoals weergegeven in de Google zoekresultaten. Een video wordt op dezelfde manier getoond, soms met een thumbnail ervoor. Over de thumbnail hebben we al eerder geschreven, dus daar gaan we nu niet dieper op in.

Een goede titel maken voor de uitleg animatie

Hoe maak je een goede titel voor een uitleg animatie? Zoals gezegd is de titel meestal als eerste te zien in de zoekresultaten. Daarom moet de titel mensen dus aantrekken; als iemand de titel ziet, moet de eerste gedachte zijn ‘Dat moet ik zien!’. Toch is het belangrijk dat de titel geen ‘clickbait’ wordt. Clickbait betekent letterlijk ‘klik-aas’ en is dus een lokmiddel om mensen te laten klikken. Clickbait is anders dan een ‘gewone’ pakkende titel, omdat clickbait puur bedoeld is om klikkers aan te trekken, zonder dat een echt verband nodig is met de uitleg animatie. Een voorbeeld van clickbait is: “Genezing voor longkanker gevonden” terwijl het filmpje gaat over de gevaren van roken. Techisch gezien kan niet of minder roken leiden tot een lager risico op longkanker, maar de titel is misleidend omdat deze andere verwachtingen schept dan de uitleg animatie erachter waar kan maken. Dit wordt door kijkers ervaren als bijzonder vervelend en kan aanleiding zijn voor Google en andere zoekmachines om de uitleg animatie omlaag te plaatsen in de zoekresultaten. Zorg dus voor een pakkende titel, die aansluit bij de boodschap en inhoud van de uitleg animatie.

Hoe Google je uitleg animatie vindt

Naast het belang van een pakkende titel, moet Google ook de titel kunnen vinden en ‘begrijpen’. Anders komt de uitleg animatie niet eens in de Google-database, laat staan op de eerste pagina in de zoekresultaten. Google werkt onder andere met sleutelwoorden (ook wel ‘steekwoorden’ of ‘keywords’ genoemd). Als mensen een uitleg animatie willen vinden, ligt het voor de hand dat ze zullen zoeken op termen zoals “uitleg” “animatie” “uitlegvideo” en de naam van het product of de productsoort. Als iemand bijvoorbeeld een uitleg over een stofzuiger van het merk Zuigertje wil vinden, is het waarschijnlijk dat de zoekopdracht wordt: “Uitleg over zuigertje stofzuiger”. Het is dus belangrijk dat Google weet dat de uitleg animatie gaat een uitleg is over de stofzuiger van Zuigertje. Een goede titel zou dus kunnen zijn: “Uitleg animatie over Zuigertje Stofzuiger”. Alleen de productnaam “Zuigertje Stofzuiger” zal minder goed gevonden worden, gezien dat maar 2 sleutelwoorden zijn, terwijl de hele uitleg animatietitel er 4 heeft. Hoe meer sleutelwoorden, hoe groter de kans gevonden te worden.

Zonder goede titel wordt de uitleg animatie niet gevonden en niet bekeken. Ook is het delen van een uitleg animatie (bijvoorbeeld via social media) makkelijker met een goede titel, en zal deze vaker bekeken en gedeeld worden. Een uitleg animatie zonder titel is als een kip zonder kop: hij probeert wel, maar ver komt hij niet.