Uitleg animatie: Komisch of Serieus?

15/11/2015
Animatiebureau Animotus

Humor lijkt één van de krachtigste elementen in reclame, uitleg animatie en andere media. Mensen worden aangetrokken door humor, en de aandacht van de kijker wordt beter vastgehouden. Werkt humor ook echt beter voor uitleg animatie? Of is de serieuze aanpak beter?

Humor en Koopgedrag

Gedurende heel 2011 en begin 2012 heeft Ace Metrix, een advertentietester, een groot onderzoek uitgevoerd in de VS. Hier werden 500 mensen gevraagd om de ruim 6.500 tv-reclames te beoordelen die in die periode werden uitgezonden. Deze beoordelingen werden vervolgens vergeleken met koopgedrag. De uitkomsten waren verassend: hoewel mensen langer en aandachtiger naar de reclames keken die als ‘komisch’ waren beoordeeld, leidde dit niet tot een toename in koopgedrag. Sterker nog, een serieuze reclame die inhoudelijk sterker was, leidde tot meer toename in verkoopcijfers dan een komische reclame. Sommige reclames die komisch bedoeld waren, werden juist als ergerlijk ervaren. Dit heeft een averechts effect en benadeeld de verkoopcijfers. Humor had alleen een toegevoegde waarde bij reclames die ook informatief en relevant waren. Het is aannemelijk dat deze lessen ook toepasbaar zijn voor uitleg animatie.

Komedie en Duidelijkheid in Uitleg animatie

Bij het gebruik van humor moet er goed worden opgelet dat de duidelijkheid van een uitleg animatie niet lijdt onder de humor. Humor werkt per definitie door verassing en onverwachte wendingen, maar de uitleg animatie moet verder duidelijk, informatief en relevant blijven. Een mooi voorbeeld uit de reclamewereld waar dit niet gelukt is, is de KPN-reclame uit 2007 voor de Dongel. Hoewel veel mensen niet meer weten wat een dongel is, weet iedereen nog wel waar ‘Goeiemoggel’ vandaan komt, en veel mensen herinneren zich ook Willem de Vriep, Viptransploft nog wel. Hier wordt duidelijk dat te veel humor de video erg succesvol kan maken, maar het product uit de aandacht kan drukken. Zo heeft humor dus geen positief effect op verkoopcijfers of productbekendheid.

Om af te sluiten kunnen we de conclusie trekken dat humor een handig instrument kán zijn in uitleg animatie. Mensen kijken de uitleg animatie vaker, meer aandachtig en langer. Toch moet humor met mate worden gebruikt, en het inhoudelijke deel van de uitleg animatie moet goed belicht worden. Humor is leuk, maar met grapjes alleen kom je nergens.