Uitleg animatie Bekender dan het Product

11/11/2015
Animatiebureau Animotus

Het komt veel voor dat een video bekender wordt dan het product zelf. Uit de reclamewereld is ‘Goeiemoggel’, de KPN-reclame uit 2007, het bekendste voorbeeld. Hoewel het filmpje zelf immens populair was (en is), weet niemand wat een dongel is. Een voorbeeld uit de VS is de “Nope – Chuck Testa”-campagne. Dit was een reclamecampagne van een taxidermist, Chuck Testa, die realistische, opgezette dieren verkocht. De reclamefilmpjes bestonden uit een opgezet dier, met een voice-over die vroeg “Dat je dat dit dier echt was? Nope! Chuck Testa”. Deze filmpjes werden immens populair, werden miljoenen keren bekeken door mensen van over de hele wereld en de slagzin ontwikkelde zich tot een internetmeme. De meeste mensen die de meme kennen hebben echter geen idee wie of wat Chuck Testa was – laat staan dat ze een opgezet dier kochten.

Stel het product centraal

De fout die de KPN-reclame maakte, was dat de humor de inhoudelijke boodschap oversteeg. Het product werd op de achtergrond gedrukt, en het leeuwendeel van de reclame draaide om de medewerkers van Willem de Vriep, Viptransploft, die sproetjes afhandelden. Het product zelf werd pas aan het eind genoemd, met slechts enkele seconden tijd op het scherm. Voorkom dit door het product centraal te stellen. Het inhoudelijke en relevante deel moet centraal staan, niet de humor. Dan zal de kijker zich het product of merk herinneren, in plaats van alleen de grappen en grollen. Humor heeft een plaats in uitleganimatie, maar niet op de voorgrond.

Slogans in de Uitleganimatie

We hebben eerder uitgebreid geschreven over slagzinnen en slogans, maar het onderwerp mocht hier niet geheel ontbreken. Een sterke slogan helpt het product bekendheid te geven, en dat is waar de ‘Nope – Chuck Testa’ campagne de mist in ging. Hoewel de slagzin “Nope! Chuck Testa” kort en krachtig is, makkelijk onthouden wordt én veel door anderen werd gebruikt, heeft deze geen directe binding met het product. Zonder de context van de video zou niemand vermoeden dat dit een slagzin van een taxidermist was. Zo onthouden mensen dus de slagzin, maar niet het product. Hou de slagzin kort, krachtig en memorabel, maar zorg bovenal voor binding met het product.

Een viral video kan een product een enorme boost geven in populariteit en verkoopcijfers, maar zorg er altijd voor dat de uitleganimatie zich niet kan losmaken van het product om zo zelf succesvol te worden.