Slagzin of slogan voor in uitleg animatie

07/11/2015
Animatiebureau Animotus

Misschien wel de krachtigste manier om een merk of product in mensen hun geheugen vast te zetten is een sterke slagzin. Iedereen weet immers dat kip het meest veelzijdige stukje vlees is, en dat de belastingdienst het niet leuker kan maken, maar wel makkelijker vergeten we ook nooit meer. Om de uitleganimatie, en daarmee het product of merk, memorabel te maken, is een pakkende slagzin dus een must. Maar hoe maak je een goede slagzin voor uitleg animatie? In dit artikel helpen we je op weg!

Lengte van de slagzin

Een paar bekende slagzinnen en slogans uit recente Nederlandse reclames zijn: “I’m Lovin’ It” (McDonalds), “Just do it” (Nike), “Ik zeg: Doen!” (NEM) en “Even Apeldoorn Bellen” (Achmea). Al deze slagzinnen zijn 3 woorden lang, en daar is een reden voor: lange slagzinnen zijn moeilijker te onthouden en te gebruiken. Idealiter wordt een slagzin zó populair dat mensen de uitspraak zelf gaan gebruiken. Dit leidt tot nog meer bekendheid en herkenning voor de uitleg animatie en het product of merk erachter.

Slagzin voor uitleg animatie

Een slagzin moet passend zijn bij de uitleg animatie, het merk en het product achter de uitleg animatie. De slagzin moet dus in zekere zin voorspelbaar, of op zijn minst logisch, zijn voor het product of merk. Denk aan McDonalds: “I’m lovin’ it” betekent “Ik hou ervan”. De intentie is dat mensen het eten zó lekker vinden dat ze denken “wow, I’m lovin’ it”. Opvallend is ook dat is gekozen voor Engels; de meeste volwassen Nederlanders spreken genoeg Engels om te weten wat “I’m lovin’ it” betekent en het bekt nou eenmaal lekkerder dan “Ik hou ervan”. Achmea heeft met “Even Apeldoorn Bellen” ook vol in de roos geschoten. Inmiddels gebruiken mensen de slagzin als punchline bij grappen, of als droge opmerking als iemand iets kapot heeft gemaakt of laten vallen. Ook wordt ‘Apeldoorn’ (de locatie van het hoofdkantoor van Centraal Beheer Achmea) in mensen hun geheugen gegrift als de plek die problemen oplost. Dit is dus een sterk en logisch verband tussen het merk (een verzekeraar) en de boodschap (‘Wij lossen je probleem op’). De slagzin voor de uitleganimatie moet net zo’n sterk verband hebben als deze voorbeelden.

Natuurlijk komen er meer factoren om de hoek kijken bij het verzinnen van een slagzin voor de uitleg animatie, zoals de merkidentiteit en een eventuele bestaande merk- of productslogan. Daarom is het het beste om de deskundige medewerkers van Animotus te laten adviseren bij het bedenken van een slagzin voor uitleg animatie. De koffie staat klaar!