Kleurgebruik in uitleg animatie

13/11/2015
Animatiebureau Animotus

We hebben eerder al uitgebreid geschreven over het belang van herkenbaarheid en identiteit voor een uitleg animatie. Ook het belang van muziek en geluid is behandeld, maar de kleuren nog niet. Toch is kleurgebruik erg belangrijk, en wordt dit vaak fout gedaan. Een veel voorkomend probleem bij uitleg animatie en reclame is het gebruik van zwart-wit waar dat niet nodig is. Ook worden soms, vaak onbewust, kleuren gebruikt die een negatieve invloed hebben.

Effecten van kleuren in een uitleg animatie

Kleuren dragen een emotionele associatie. Rood is bijvoorbeeld een hevige kleur, die wordt geassocieerd met liefde, maar ook met gevaar, hitte en rampspoed. Tegelijkertijd is rood op politiek gebied een ‘linkse’ kleur en bekend van het Rode Kruis. Geel is ook een kleur van gevaar, maar ook van haat en angst. Blauw is een koele kleur, maar kan ook vertrouwen uitstralen, denk bijvoorbeeld aan politieblauw, Facebook en veel banken die blauw gebruiken. Zwart en grijs zijn vaak deprimerend.

De kleuren voor de uitleg animatie uitkiezen

Dus hoe moet je nou de beste kleuren voor een uitleg animatie uitkiezen? Ten eerste moet duidelijk gesteld worden welke emotie de uitleg animatie moet oproepen. Voor inbraakbeveiliging kan angst en dan veiligheid een goed resultaat geven, terwijl een speels onderwep vooral vrolijkheid moet oproepen. Daarnaast is blij kleur, net als bij muziek, de associatie met het verleden belangrijk. Een rood logo of rode afbeelding op een witte ondergrond doet denken aan het rode kruis, terwijl een zwart logo op een wit vlak met een rode ondergrond doet denken aan nazi-vlaggen. Animotus heeft deskundige medewerkers met verstand van kleurgebruik, dus goed advies is slechts op een telefoontje afstand!

Zorg er ook voor dat de uitleg animatie niet te druk wordt. Veel felle of flitsende kleuren zijn niet fijn om naar te kijken, maar veel vlakke, donkere kleuren ook niet. Ga dus voor de gulden middenweg, met de juiste kleuren voor het doel van de uitleg animatie.

Als een product een nare bijsmaak heeft gekregen dankzij verkeerd kleurgebruik, is de reputatieschade moeilijk te herstellen. Win dus goed advies in voordat je kiest, neem de tijd om te beslissen en maak in één keer de juiste keuze!